Artikelen

Ziekteverzuim in coronatijd: heb aandacht voor bevlogen en autonome collega’s

Door Redactie Internetspiegel | dec 1, 2020

Waar de ziekteverzuimcijfers in maart van dit jaar nog een forse ‘coronapiek’ vertoonden, nam het aantal verzuimmeldingen in april en mei juist opvallend af, schreef ArboNed in juni 2020. In oktober 2020 lijkt het tij echter gekeerd en signaleert de Arbo Unie een explosieve toename van het ziekteverzuim. Onderzoek dat wij bij ICTU-programma InternetSpiegel deden, laat zien welke factoren van invloed zijn op het aantal ziekmeldingen.

Lees verder

Vernieuwingen InternetSpiegel medewerkersonderzoek met Effectory als partner

Door Redactie Internetspiegel | sep 17, 2020

Effectory is als sterke winnaar uit de bus gekomen bij de Europese aanbesteding voor de uitvoering van het InternetSpiegel medewerkersonderzoek. Effectory won vanwege de beste prijs-kwaliteitverhouding. Effectory was de afgelopen jaren al onze onderzoekspartner en zal dat de komende jaren wederom zijn. Meer over deze uitslag, over de vernieuwingen van het InternetSpiegel aanbod en wat je kunt doen om hiermee direct aan de slag te gaan lees je hier. 

Lees verder

“Flexibel meten wordt de norm”

Door Redactie Internetspiegel | apr 25, 2020

2019 was voor het medewerkersonderzoek van InternetSpiegel een succesvol jaar. We noteerden het hoogste aantal deelnemers ooit (130), kregen een mooi rapportcijfer voor de klanttevredenheid (9,1) en we zetten flink in op de ontwikkeling van het medewerkersonderzoek. Deelnemers maakten kennis met vernieuwde inhoud, flexibel onderzoek en een gemoderniseerd design. Een vraaggesprek met Yme Dijkstra, consultant bij onze exploitant Effectory, over de successen van het afgelopen jaar.

Lees verder

Coronacrisis vraagt helderheid en persoonlijke aandacht van leidinggevenden

Door Redactie Internetspiegel | apr 21, 2020

Wat is de invloed van de coronacrisis op de productiviteit van overheidsorganisaties en hun medewerkers op dit moment? In het Flitsonderzoek staat deze vraag centraal. Daarnaast hebben we aandacht voor de vraag wat medewerkers nodig hebben om hun werk goed te kunnen blijven uitvoeren en wat de coronamaatregelen doen met de werkdruk.

Lees verder

Onderzoek naar design voor online vragenlijsten: dit zijn de resultaten

Door Redactie Internetspiegel | sep 30, 2019

Heb je wel eens een vragenlijst ingevuld op een mobiele telefoon? Meestal resulteert dat in een hoop frustratie en kramp in de vingers. De meeste online vragenlijsten zijn niet heel mobile-friendly. InternetSpiegel en Effectory deden via Flitspanel onderzoek naar visueel design voor online (mixed device) vragenlijsten. Wat werkt en wat niet? De resultaten lees je in dit artikel,…

Lees verder

Werken aan inzetbaarheid: vijf pijlers voor een goede start

Door Redactie Internetspiegel | jul 11, 2019

Sta jij in jouw organisatie nog aan het begin van het ontwikkelen van inzetbaarheidsbeleid en weet je niet waar te starten? Maak dan eerst een goede diagnose van de uitgangssituatie. Vijf pijlers kunnen daarin aandacht krijgen. 1. Waarom is inzetbaarheid van medewerkers in jouw organisatie belangrijk?  Is er een visie? In welke mate voelt het…

Lees verder

Zes bouwstenen voor het versterken van inzetbaarheid

Door Redactie Internetspiegel | jun 24, 2019

Hoe bereik je binnen de organisatie een cultuur waarin werken aan inzetbaarheid normaal is? Welke beleidsaspecten dragen bij aan het inzetbaarheidsgedrag van medewerkers? We interviewden HR-professionals en leidinggevenden van organisaties die al goed op weg zijn. Uit deze praktijkverhalen ontdekten we patronen en daaruit trokken we lessen. Het resultaat: zes bouwstenen voor het creëren van…

Lees verder

Hoe inzetbaar zijn jouw medewerkers? Ontdek het met de inzetbaarheidsscan

Door Redactie Internetspiegel | jun 10, 2019

Hoe zouden medewerkers uit jouw organisatie reageren op de volgende stellingen? Zelfs als er een reorganisatie gaat plaatsvinden in onze organisatie ben ik er zeker van dat ik mag blijven. Mijn direct leidinggevende benadrukt het belang om bezig te zijn met mijn loopbaan. Het is voor mij duidelijk waar binnen mijn organisatie tijdelijke klussen te…

Lees verder

Inzetbaarheid medewerkers vergroten? Met deze ondersteuning maak je als leidinggevende verschil

Door Redactie Internetspiegel | mei 23, 2019

Twee gedragsaspecten spelen een rol bij het bevorderen van inzetbaarheidsgedrag van medewerkers: faciliteren en ondersteunen. Faciliteren (tijd en geld beschikbaar stellen) is natuurlijk van belang. Maar ondersteuning bieden doet er écht toe. Uit onderzoek van InternetSpiegel blijkt: leidinggevenden die méér ondersteunen, dragen méér bij aan het inzetbaarheidsgedrag van hun medewerkers. In deze blog: de ondersteunende activiteiten waarmee jij…

Lees verder